top of page

אז אתה בימין או בשמאל?



על התפתחות היד המועדפת (היד הדומיננטית).

יד מועדפת היא היד בה נשתמש בקביעות בפעילויות ידניות מורכבות ועדינות הדורשות יציבות ודיוק מרביים כמו כתיבה, והיא זו המשמשת אותנו בפעילויות היום יום כמו פתיחת הדלת באמצעות מפתח, שימוש במזלג וסכין או צחצוח השיניים.

התבססות היד המועדפת אצל ילדים הוא תהליך בעל השפעה משמעותית ביותר בחייהם של הילדים ובעל השפעה תפקודית רחבה. ניתן לראות אצל ילדים צעירים נטייה ליד מועדפת, אך בין גיל ארבע וחצי לחמש וחצי אנו מצפים לראות יד מועדפת קבועה וטעם כפול יש בדבר: היד המועדפת צריכה להתפתח ו"להתמקצע" בפעילויות הדורשות דיוק וויסות, אך לא פחות חשוב מזה, גם יד העזר צריכה להתפתח ו"להתמקצע" בתפקידה כתומכת ומסייעת. בגזירה לדוגמא, יד העזר היא זו שנדרשת לפעילות מורכבת יותר מאשר היד המועדפת ש"סך הכל" פותחת וסוגרת את המספריים.

הנטייה לימין ולשמאל היא פנימית וטבעית אצל הילדים אך אנו יכולים לעודד את התבססותה וכך לשפר את תפקוד הילדים ולהניח בשק תחושת המסוגלות עוד חוויות הצלחה.

מפתחים את היד המועדפת על ידי תרגילי חציית קו אמצע גופניים:

גופנו מחולק בקו דמיוני לשני צדדים. יד מועדפת מתפתחת בזמן פעילויות הכוללות חציית קו אמצע זה, כאשר יד ימין חוצה את קו האמצע של הגוף לצדו השמאלי ויד שמאל חוצה את קו האמצע של הגוף לצדו הימני.

פעילות לדוגמא:


מניחים קופסא עם מקלות גפרורים ליצירה (לא כאלה שנדלקים) בפינה הימנית של השולחן וגוש פלסטלינה בפינה השמאלית של השולחן.

נבקש מהילדים לקחת גפרור אחד ביד ימין בלבד ולתקוע אותו בפלסטלינה שבפינה השמאלית ולהמשיך כך עם עוד גפרורים (לפי טווחי העבודה של הילדים) ואז נבקש מהילדים לשלוף את הגפרורים מגוש הפלסטלינה ולהחזירם לקופסא שבפינה הימנית ביד שמאל בלבד. ברגע שיד ימין חוצה את קו האמצע ופועלת במישור השמאלי של הגוף וההיפך מפתחת העדפת היד.

חשוב בזמן פעילות מסוג זאת שהילד ישאיר את הגו ישר על מנת לאפשר את חציות קו האמצע, אם הוא נוטה ימינה או שמאלה גם קו האמצע נוטה איתו ולא מתבצעת חציית קו אמצע בפועל.

אחד מתוצרי ההמשך המעניינים של התפתחות היד המועדפת היא היכולת של ילד להתמצא ולהתייחס לכיוונים. כעת שהוא צריך לדעת איפה ימין ואיפה שמאל (בכתיבה לדוגמא) הוא מרים עיניו ושואל את עצמו "באיזו יד אני כותב?"... "אה ימין..." או "אה שמאל....".

90 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page