top of page

התפתחות מפת (סכמת) הגוף בגיל הרך



מערכת התחושה העמוקה מספקת באופן קבוע למוח מידע אודות מיקום ומנח האיברים באמצעות ניטור מתח השרירים. מידע תחושתי זה מועבר לאזורים ה"נמוכים" יותר במוח ויוצרים מפה של מנח הגוף במרחב. מפה זו נקראת "סכמת גוף", וכאשר אנו מבקשים מהילדים לצייר ציור ילד אנחנו בעצם מבקשים מהילדים לצייר את מפה זו ויכולים לראות, בין שאר הדברים, את רמת ההתפתחות והבשלות של תפיסת הילד את גופו דרך מערכת התחושה העמוקה.

התפתחות ציור הדמות של הילד מתחיל בציור שנקרא "ראשן", זהו ציור דמות ראשוני שמאפיין ילדים לקראת גיל שלוש ועד לארבע בו מופיע עיגול – ראש, בדרך כלל עיניים ופה וידיים ורגליים שיוצאים לפי תפיסתו של הילד מהראש...

עם השתתפותם של הילדים בפעילויות תחושתיות - תנועתיות (סנסו-מוטוריות) הולך ומתפתח ציור הילד, אך לעיתים בתהליך אבחון הילד אנו מזהים עיכוב בהתפתחות ציור הדמות שלעיתים מתלווה למסורבלות כללית ויכול לנבוע מסיבות שונות וביניהן התפתחות מאוחרת של סכמת הגוף על רקע תחושתי.

סכמת הגוף מפותחת משמע בין היתר שהילד מודע היטב, מבחינה תחושתית, לגבולות הגוף שלו, הוא יתקל פחות בפינות ובאנשים, והוא יתמרן את גופו היטב במעבר דרך מכשול או כשמתכופף ירים את ראשו מבלי לקבל מכה מהשולחן.

מעניין לראות שבגיל ההתבגרות כשחלק מהילדים עוברים קפיצת גדילה בגובה שלהם הם הופכים לתקופה מסוימת למסורבלים יותר, גם אם הם לפני קפיצת הגובה היו עם יכולות מוטוריות טובות ומפותחות. ניתן להמחיש זאת כך – מי שרגיל לנהוג ברכב משפחתי ואז עובר לנהיגה ברכב גדול יותר ירגיש בנסיעות הראשונות מעט חוסר בטחון, אולי ייסע לאט יותר וביתר זהירות כי הפניות בכביש מרגישות אחרת והחנייה אחרת וכן הלאה. הילדים עם סכמת גוף לא מפותחת מרגישים פחות נוח בפעילויות תנועתיות, איכות תנועתם פחות טובה ולעיתים ימנעו מאותן פעילויות החשובות להתפתחות המערכת התחושתית- תנועתית.


ישנם ילדים חרדים שמציירים את עצמם עם פיאות ויש ילדים (כמו הבת שלי) שמרגישים שגלידה היא חלק בלתי נפרד ממפת הגוף שלהם...

על שני העקרונות החשובים לפיתוח סכמת הגוף ופעילויות מומלצות נרחיב, בעזרת השם, בהתפתחוטיפ המועיל הבא.

בברכת התפתחות שלמה ושמחה

גיא יעקב יקותיאלי – מרפא בעיסוק מניעתי.

אודה על כל שיתוף מפרגן...

563 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page