top of page

גיא יעקב יקותיאלי

 

מי אני ומה מטרתי

שמי גיא יעקב יקותיאלי ואני מרפא בעיסוק במקצועי, בוגר אוניברסיטת חיפה והטכניון.

החל משנת 2004 אני מטפל בילדים בחינוך הכללי ובחינוך המיוחד מתוך רצון לגלות ולממש את היכולות האדירות והייחודיות שקיימות בכל אחד ואחת מהם. חלק משמעותי מעבודתי הוא להדריך, לייעץ וללוות הורים וצוותי חינוך ובשנים האחרונות אני גם כותב ומרצה בתחום התפתחות הילד.

מטרתי היא להיטיב עם הילדים ומשפחותיהם, למנוע קשיים ואיחורים התפתחותיים ולטפל בקשיים קיימים עם התיסכולים וההשלכות הנלווים להם, וזאת באמצעות שני כלים מרכזיים:  הקניית ידע להורים וצוותי חינוך ומתן פעילויות לילדים עצמם דרך ספרי פעילות שכתבתי והוצאתי לאור בעברית ובאנגלית.

השיטה שלי

מתוך עבודתי עם אלפי ילדים במסגרות השונות זיהיתי אצלם שני מעגלי פעולה.

גיא יקותיאלי | VITER

המעגל הראשון

המעגל הראשון - מעגל ההישתתפות - גיא יקותיאלי

המעגל השני

המעגל השני - מעגל ההימנעות - גיא יקותיאל

למעגל הראשון אני קורא מעגל ההישתתפות. בבסיס מעגל זו עומדת עובדה התפתחותית ברורה שהיא תמצית ההתפתחות המיטבית של הילדים בגיל הרך: פעילות = התפתחות.

כל פעילות של ילדינו יוצרת ובונה קשרים ותאים עצביים בגוף בכלל ובמוח בפרט. כשהילד הרך משתתף בפעילות כל מערכותיו העצביות, התחושתיות, השכליות, המוטוריות, התפיסתיות והרגשיות מתפתחות. התפתחות זו מאפשרת לילד לחוות הצלחות בפועל. חוויות הצלחה אלה בונות את  תחושת המסוגלות ומעודדות את הילדים להמשיך להתנסות ולהשתתף בפעילויות, וכך להמשיך ולהתפתח.

 

למעגל השני אני קורא מעגל ההימנעות. ההימנעות היא הפך ההשתתפות והיא אויבת ההתפתחות. ההימנעות גורמת לאיחור התפתחותי שמוביל לקושי, שמוביל  לתיסכול, שמגביר את ההימנעות ומעכב את ההתפתחות, וכן הלאה. ישנם ילדים שלכודים במעגל ההימנעות וחובה לחלץ אותם מאחיזתו. נדהמתי לגלות שרוב האיחורים והקשיים ההתפתחותיים של ילדים הם על רקע של רמת פעילות נמוכה, כלומר הימנעות מוחלטת או השתתפות מועטה בפעילויות התפתחותיות בסיסיות, וזיהיתי שלוש סיבות מרכזיות לכך:

הראשונה – הימנעות הילדים עצמם מפעילויות התפתחותיות חשובות לרוב על רקע רגשי של תחושת מסוגלות נמוכה הנובעת מהיעדר חוויות הצלחה.

השנייה - להורים או לאנשי החינוך חסרים ידע, מודעות או כלים מעשיים להפעלה מדורגת ונכונה של הילדים בהתאם לרצף התפתחותם.

השלישית - פעילות שאינה מעודדת השתתפות מפני שהיא לא מושכת את ליבם וסקרנותם של הילדים שמצידם משתוקקים להשתתף, להצליח ולהתפתח.  

זיהוי שני מעגלים אלו היה עבורי גילוי מטלטל מפני שהוא טמן בחובו את המפתח למניעת קשיים בטרם נוצרו וטיפול בקשיים קיימים עוד בראשיתם. כך יצאתי לדרך חדשה עם תפקיד חדש – מרפא בעיסוק מניעתי.

בתפקיד זה אני פועל על מנת להטמיע את הגישה המניעתית בגיל הרך באמצעות שני כלים מרכזיים: הרצאות לצורך העברת ידע ומודעות למטפלים, הורים וצוותי החינוך ועידוד להשתתפות הילדים בפעילות התפתחותית באמצעות כלים מעשיים – ספרי פעילות התפתחותיים שכתבתי והוצאתי לאור בעברית ובאנגלית שממיסים את ההימנעויות שובים את לב הילדים והקשב שלהם, סיפורים שמובילים להשתתפות שמובילה להתפתחות, שמובילה להצלחה ולשמחה שבתחושת המסוגלות.

bottom of page