top of page

ישיבה נכונה – חסכונית באנרגיה ומשפרת ביצועים



כולנו מתמודדים עם כוח קדום ועקבי בשם כוח המשיכה, זה המושך הכל למטה. אותו כוח משיכה פועל על הילדים כאשר הם יושבים.

כאשר הילדים יושבים נכון, עם תמיכה (ראו באיור) , ההתמודדות עם כוח המשיכה קיימת אך לא משמעותית, מפני שעיקר המשקל נישא על גבי העצמות ובמפרקים עם מעט עבודה של שרירים, זוהי ישיבה חסכונית באנרגיה והילד יהיה פנוי ללמידה.


ישיבה נכונה – חסכונית באנרגיה ומשפרת ביצועים

אצל הילדים שיושבים במנח לא נכון וכשרגליהם אינן מונחות לחלוטין על הקרקע עיקר ההתמודדות מול כוח המשיכה היא של השרירים שנדרשים להתנגד לכוח המשיכה שמושך אותם מטה וגורם להם להחליק מהכיסא. זו התמודדות שמתרחשת לאורך כל יום בית הספר או הגן. ישיבה שאמורה להיות מנוחה הופכת לפעילות גופנית. כמות האנרגיה שקיימת אצל הילד, במידה שישן טוב, אכל בריא וחש אהוב, אמורה להספיק לילד לכלל התפקודים שלו, במיוחד ללמידה, קשב וריכוז, התמודדויות רגשיות – חברתיות, לפעילות, להתפתחות. לא קיימים "מיכלי דלק" לתפקודים השונים, אלא הכל ניזון ממיכל אנרגיה אחד. ישיבה שאינה נכונה, מבזבזת אנרגיה שצריכה להיות זמינה לכל אלה ועוד.


ישיבה לא נכונה

נקודה נוספת למחשבה, כיצורים שהולכים על שניים, יש לרובנו צורך בסיסי להרגיש את הבסיס, את הקרקע תחת רגלינו. ילדים שיושבים כאשר רגליהם אינן מגיעות לרצפה הם תלויים בין השמיים לארץ, ולפעמים כך גם התפקוד שלהם בגן או בבית הספר.

הילדים צריכים לשבת כאשר כל כף הרגל מונחת על הרצפה; בעקב תהיה זווית של 90 מעלות בין כף הרגל לשוק; בברך- זווית של 90 מעלות בין השוק לירך; הגב יישען על משענת הכיסא. אם כף הרגל אינה מונחת לגמרי על הרצפה, יש לתמוך בה על ידי הנחת הגבהה תחתיה (דרגש, קופסה יציבה וכדומה).

השולחן צריך להיות ממוקם במרחק שתי אצבעות מבטנו של הילד.

יש לוודא שמשטח השולחן נמצא כ-10 ס"מ מעל ירך הילדים.

חשוב לציין שלאחר ישיבה ממושכת כדאי "לשחרר" מעט את העצמות ולשחרר את המפרקים בתרגילים והתמתחויות. שחרור זה הוא מרענן מאד, מוסיף לטווחי הקשב והריכוז של ילדים (ומבוגרים כאחד) ואף משחרר לחצים.

שתפו כל מי שאוהב ילדים.

בברכת התפתחות שלמה ושמחה,

גיא יעקב יקותיאלי, מרפא בעיסוק מניעתי.

47 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page