top of page

בשבחי השבלונה


על ההשפעות והערך ההתפתחותי הרב של פעילות עם שבלונות (תבניות).

שלום לכל המשקיעים והמשקיעות!

ההתפתחוטיפ השבועי שלנו היום הוא בנוגע לאביזר פעילות זול, זמין ומגוון ובעל ערך התפתחותי רב - השבלונה. מדובר בתבנית מפלסטיק, בה מוטבעת צורה, חיה אות וכו'. ישנו מגוון גדול של שבלונות בעוביים שונים ובדרגות קושי שונות.

כשהילדים משתמשים בשבלונות מתפתחות מספר מיומנויות יסוד חשובות ובהן:

קואורדינציה – שימוש ביד העזר: ללא ייצוב השבלונה ביד העזר (כפי שנדרש מיד העזר לייצב את המחברת בזמן כתיבה) הפעילות לא תצליח.

תיאום עין יד- הילדים מלווים במבט את נקודת המפגש בין כלי הכתיבה לדף.

תחושה- הילדים נדרשים לחוש שכלי הכתיבה נשען על דפנות השבלונה לאורך כל הפעילות.

ויסות – על מנת להיות מדויקים הילדים צריכים לנוע בעדינות, בשליטה ובוויסות מתאים על מנת שכלי הכתיבה לא יתרחק מהתבנית ולא "יקפוץ" בזמן פניות שבשבלונה.

התפתחות גרפומוטורית – באמצעות תנועת כלי הכתיבה על דפנות השבלונות הילדים מרגישים וכך לומדים את תנועת הכיוון של הצורה או הדוגמא שבשבלונה. זו הכנה לציור או כתיבה ממשיים מכיוון שהתשתית התחושתית כבר קיימת אצל הילדים, הם יודעים איך מרגיש לצייר עיגול, ריבוע וכו'.

נקודה אחרונה – הנקודה שבלב – מעבר להנאה הרבה של הילדים מפעילות בשבלונה המותאמת לגילם, השבלונה היא תמיכה ותיווך להצלחה גרפומוטורית. היא מעניקה חוויית הצלחה ותחושת מסוגלות. כשהילד מרים את השבלונה מהדף הוא מגלה שהוא צייר דברים נפלאים ולעיתים מורכבים הרבה מעבר מיכולתו הממשית בציור חופשי.


לסיום, בתמונה אתם יכולים לראות את מה שאני מכנה "פעילות שלמה". פעילות המשלבת מרכיבים התפתחותיים שונים וביניהם –השבלונה על מרכיביה, תיאום עין יד (המעבר על קווי המתאר) ותחושה – שימוש במגוון אביזרים תחושתיים – דבק, צמר גפן וצבעי ידיים.

17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page