top of page

למדתי והתאמנתי


אבא, אתה יודע למה הצלחתי? למדתי והתאמנתי.

כך ילדה בת פחות 4 תמצתה במילים פשוטות את אחד הניסים האדירים שבאדם - רכישת המיומנויות.

שני חלקים מרכיבים שליטה במיומנות – למידה ותרגול.

למידה של כל מיומנות חדשה היא תהליך מוחי מסעיר (תרתי משמע), אזורים שונים במוחים ניצתים, מתקשרים ומתפתחים, מסלולים עצביים חדשים נוצרים ומתפתחים, קצוות עצבים שהגיחו לעולם פוגשים אחד בשני ואומרים שלום (קצוות עצבים אלו "שומרים נגיעה" דרך אגב... כשם שבמפרק שתי עצמות לא נוגעות אחת בשנייה בצורה ישירה כך גם ב"מפרקים העצביים" הנקראים סינפסות). שלב למידה זה דורש השתתפות איכותית של הילדים, כלומר השתתפות עקבית ומתמשכת שלהם.

השלב השני הוא שלב האיכות – העידון, הדיוק והיעילות.התרגול החוזר מזרים זרמים עצביים דרך המסלולים שנוצרו בשלב הלמידה מה שמוביל להגברת היעילות והמהירות של המוליכות העצבית במסלולים שנוצרו בתהליך מרתק וקריטי הנקרא מיאלינציה (שווה פוסט עתידי) מה שמוביל לשיפור האיכות והמיומנויות עד לרמה של אוטומטיות.


דוגמא מוחשית היא לימוד הכתיבה. הילדים משקיעים אנרגיה רבה בשלב לימוד כתיבת האותיות והמספרים. הם מרוכזים לחלוטין בעיצוב הסימן הגראפי ומגייסים את כל כוחותיהם הרגשיים התחושתיים הקוגניטיביים והתנועתיים ללימוד זה. תהליך לימוד זה מסתיים בשלב מסוים והכתיבה הופכת אוטומטית לחלוטין עד לרמה שאנו מסוגלים לכתוב את דברי המורה או המרצה ולהיות מרוכזים בדברים ולא בכתיבה עצמה.

התפתחות שלמה ושמחה,

גיא יעקב יקותיאלי – מרפא בעיסוק מניעתי.

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page