top of page

הצבע נשבר? נהדר! התפתחוטיפ השבוע - פיתוח המוטוריקה העדינה בגיל הרך

כף היד היא איבר מורכב להפליא המפיק את התנועות המורכבות, המווסתות והמדויקות ביותר בגוף האדם. כפי שציינתי שבוע שעבר, בחרתי עם תחילת שנת לימודים זו להתמקד בפיתוח המוטוריקה העדינה מכיוון שהשפעתה על תפקוד הילדים, על רמת ההשתתפות הכללית שלהם וחוויתם היא רחבה ועמוקה עד מאד. לכן, בשבועות הקרובים, בע"ה, אתמקד בעיקר בפיתוח מיומנות זו אצל הילדים שתחת ידיכם הטובה.

כבר בשנה בראשונה לחייהם הילדים מראים התפתחות מדהימה בתפקודי כף היד, מאחיזה גסה המערבת את כל האצבעות הילדים מצליחים לאחוז באחיזת פינצטה (אחיזת אצבע- אגודל) גרגר אורז בודד, אך על מנת לפתח את המוטוריקה העדינה לרמתה המתאימה והבשלה ביותר יש לחשוף את הילדים לפעילויות תנועתיות ותחושתיות המתאימות לגילם, לליבם ולרמתם ההתפתחותית.

עקרונות התפתחות המוטוריקה העדינה:

1. ככל שהילדים יתנסו בפעילויות מוטוריות עדינות בשלב מוקדם כך מיומנות זו תתפתח במלואה, הילד ישתתף במגוון הפעילויות הנדרשות ויבצע אותן בהצלחה.

2. מיומנות זו היא קלה וזולה לפיתוח, עם ידע ורצון של ההורים ואנשי החינוך ניתן להפחית משמעותית את תורי ההמתנה לריפוי בעיסוק במכונים להתפתחות הילד.

3. יש קשר הדוק ובלתי ניתן להפרדה בין מערכת התחושה והתנועה ולכן פעילויות תחושתיות מפתחות את המוטוריקה העדינה וגם ההפך - פעילויות מוטוריקה עדינה מפתחות את העיבוד התחושתי.


בהתפתחוטיפ שבועי זה אני מציע טיפ קטן בעל ערך התפתחותי גדול - שימוש בשברי צבעים לצורך ציור, צביעה ופעילויות גרפומוטוריות אחרות.

שימוש בשברי צבעים (3-2 ס"מ) מאלץ את הילדים לאחוז באחיזת שלוש אצבעות דבר המפתח את המוטוריקה העדינה ומכין את הילד לאחיזת עיפרון בשלה.


כאשר אנחנו משתמשים בטוש לדוגמה, נראה לעיתים אחיזות גסות ומסורבלות שמונעות שליטה טובה בכלי הכתיבה ואת תיאום העין - יד הנדרש לצורך דיוק. שימוש בשברי הצבעים לא מאפשר אחיזה מסורבלת ובכך מקדם את התפתחות המוטוריקה העדינה.


בשבוע הבא אפרסם מקבץ פעילויות מובחר תוך שימוש ב"אביזר השבוע" - מדבקות.


עקבו אחר המאמרים המתפרסמים באתר.

אני מזמין את הגננות החשובות להצטרף לקבוצת הלמידה שלי https://www.facebook.com/groups/children.dev/


שמח לבשר שספר הפעילות השלישי שלי "פיקי ותיקי" נמצא בתהליכי הוצאה לאור. בספר פעילות זה המיועד כולו לפיתוח מיומנות המוטוריקה העדינה, תמצאו פעילויות נבחרות, מדורגות ומומלצות לפיתוח מיטבי של מיומנות חשובה זו דרך סיפור מקסים ומאויר נפלא הקרוב לליבם של הילדים. ספר חובה כל גננת ובכל גן.

בברכת התפתחות שמחה ושלמה,

גיא יעקב יקותיאלי - ריפוי בעיסוק מניעתי,

מייסד VITER - כלים להתפתחות הילד.


209 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page