top of page

הכנה לכיתה א' - חיזוק התשתית הגופנית - חלק ב'


פעילות פשוטה ובעלת השפעה התפתחותית רחבה על התשתית הגופנית והמערכת התחושתית של הילדים.

הפעילות מתאימה וחשובה במיוחד לילדים העולים לכיתה א' ועד לשנים הראשונות של בית הספר, מפני שהיא מחזקת את שרירי היציבה וחגורת הכתפיים, וכשהן חזקות יציבתו של הילד משתפרת, הוא יושב זקוף ומסוגל לפעול בידיו בפעילויות ידניות בכלל ובכתיבה בפרט לטווחי זמן ארוכים יותר.

ברגע שחגורת הכתפיים חזקה הכתיבה הרבה יותר קלה ואילו כאשר חגורת הכפיים חלשה הכתיבה הופכת לפעילות גופנית מאומצת והרבה מדי פעמים נוצר אצל הילדים חיבור רגשי שלילי לכתיבה וזו נתפסת לעבודת פרך, דבר שעלול להוביל להימנעות מפעילות גרפומוטורית בכלל וכתיבה בפרט.



כך מונעים מהילדים קשיים על רקע של חולשה בשריר היציבה:




הפעילות הבסיסית: ידיים על הרצפה – רגליים על הכיסא/שולחן


1. מניחים כיסא/שולחן צמוד לקיר (למען בטיחותנו).

2. מניחים כפות ידיים על הרצפה (מקפידים שכל כף היד מונחת שטוחה על הרצפה).

3. שמים רגלים על הכיסא/שולחן

4. מבקשים מהילדים להשתדל ולשמור על בטן וגב ישרים על מנת לחזק את כלל שרירי היציבה.

5. הילדים סופרים בקולם עד 10 (חשוב שהם יספרו בקול על מנת למנוע בקע או קילה...) עושים מנוחה קצרה.

7. יש לחזור על התרגיל עוד פעם או פעמיים (תלוי ביכולות) עם הפוגת מנוחה בין התרגילים.







דרוש קושי:

1. ככל שהרגליים גבוהות יותר כך משקל הגוף הנישא על הידיים הוא גדול יותר והתרגיל הופך קשה יותר. דרגת הקושי הקלה ביותר היא כאשר הרגלים על הכיסא והקשה יותר היא כשהרגליים על השולחן (מתאים במיוחד לעולים לכיתה א').

2. התרגיל הופך קשה ויעיל יותר כאשר רק כפות הרגליים מונחות על קצה השולחן. ככל שהילד משעין את שאר חלקי הרגליים על המשטח התרגיל הופך קל יותר. חלק מהילדים יעבירו משקל לשאר הרגליים ואף ישעינו את הבטן על הכיסא או השולחן כפיצוי על חולשת השרירים.




מעבר להשפעתו ההתפתחותית של תרגיל זה יש לו יתרון גדול והוא היכולת להפעיל כמות גדולה של ילדים בו זמנית, בזריזות וללא ציוד מיוחד, כך שהוא מתאים לבית אך גם מתאים ביותר לפעילות בגן או בכיתה. מסדרים את הכיסאות אחד ליד השני כשהם צמודים לקיר, קבוצות ילדים גדולות מבצעים את התרגיל יחד, 5 דקות, כל הילדים בגן עשו והתחזקו ואתם חלק מחיזוקם והצלחתם.


יש רווח נוסף בתרגיל זה והוא מתן גרייה תחושתית עמוקה על ידי הדחיסות שנוצרות במפרקי הידיים בזמן הפעילות, דבר שיעזור להם גם בוויסות עוצמה והפחתת הצורך בחיפוש מגע לאורך הזמן, אך זה במאמר הבא.


בברכת התפתחות שמחה ושלמה

גיא יעקב יקותיאלי

054-2172333

הרשמו לאתר שלי על מנת לקבל את המאמרים ישירות למייל.

הרשמה בתחתית עמוד הבית: VITER.CO.IL

1,298 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page